top of page
  • sanjapetek

Trebaju li lideri supermoći za ESG doba?

Updated: Apr 18

Živimo u vremenu promjena i gomile informacija, brzih trendova koji u kratkom roku postaju standard, razvoju tehnologije i utjecajima na naš posao i živote nema kraja. Svijet nikada nije bio veći, ali ujedno malen, dostupan u nekoliko klikova na uređaju koji nam stane u džep. U tom nam je svijetu već neko vrijeme prisutna održivost i sve više ESG kriteriji. Konferencije pršte od raznih stručnjaka, na poslovnim mrežama kao da se samo o tome priča, a u poslovanje uvodimo inicijative kojima je svrha ostvarenje ciljeva održivog razvoja.

Hm, zvuči dovoljno ozbiljno da se zapitamo imamo li ono što nam treba da vodimo timove i/ili cijele organizacije u takvim vremenima? Jesmo li nabildali svoj liderski kapacitet za ESG doba?



ESG lideri, održivost, lideri u održivosti, uloga lidera u održivosti

Kao i uvijek, kad nam se nešto čini veliko i složeno, dobro je pojednostaviti stvari i onda polagano slagati veću sliku. Kao puzzle. Pa krenimo. Održivo poslovanje je za kompanije (ali i za društvo) put prema boljoj budućnosti, na kojemu poduzeća razmišljaju o svojem utjecaju na planet, na ljude i zajednice dok razvijaju proizvode i usluge, plasiraju ih na tržište i ostvaruju poslovne rezultate. Održive organizacije promišljaju kako ostvariti rezultat i stabilnost u sadašnjosti, bez da kompromitiraju resurse u budućnosti.


To je puno više od marketinške priče ili aktivnosti koje organizacija provodi uz svoj core business, to je proces integracije načela u sve segmente poslovanja. Od uvođenja promjena u proizvodnji i dobavljačkim lancima, do promjena paradigme kakav smo poslodavac, poštivanja etičkih normi i ponašanja u radnom okruženju, pitanja raznolikosti i uključivosti, stvaranja prilika za sve.

Odgovorno upravljamo resursima i utjecajima koje imamo na društvo i svoje kupce.Tu nam polako ulaze u priču i ESG kriteriji, termin koji se odnose na tri aspekta: okolišni, društveni i upravljački, a koji se koriste za procjenu održivosti i društvene odgovornosti poslovanja i pružaju okvir za mjerenje performansi tvrtki.

Impuls je došao iz financijskog svijeta, investitori i dionici sve više prepoznaju važnost održivog poslovanja, te se smatra da tvrtke koje uspješno integriraju ESG principe obično imaju dugoročnu održivost, manji rizik i bolju reputaciju, što onda privlači investitore, kupce i talente. Zvuči kao win-win za sve, ima smisla, ali nije tako jednostavno u praksi dok navigiramo timove i organizacije.

 

Pitanje broj dva: što znači biti (uspješan) lider? Lider se definira kao osoba koja ima snagu i sposobnost voditi grupu ljudi prema ostvarenju jasnih ciljeva. Lider motivira, inspirira, stvara vrijednost pomoću svoj utjecaja (ne autoriteta). Radi na sebi i svom kapacitetu, otvorena je osoba, uči i kontinuirano se razvija.

Gradi smislene odnose, imajući u vidu potrebe i poziciju drugih, te poštujući ta načela gradi svoj autentični stil vođenja. ESG lideri idu i korak dalje, spremni su uložiti energiju i resurse u poslovanje iz pravih razloga, s ciljem ostvarenja financijske dobiti za vlasnike, ali se pri tom uvažavaju potrebe zaposlenika, zajednice, okoliša. ESG lider razmišlja o generacijama koje dolaze i kakvo nasljeđe im ostavljamo. Razmišlja dugoročno, etično, profesionalno, moralnim kompasom pokazuje pravi smjer, empatički sagledava pojedince i zajednice koje će snositi utjecaj njihovog djelovanja. Potiče promjene, preuzima rizike.

 

Možda zvuči kao da lideri danas trebaju biti Super(wo)mani, skeptici će odmahnuti rukom da je to samo idealizirana slika poslovnog svijeta i da je realnost puno, hm racionalnija (okrenuta profitu). Ipak pojedinci svojim liderskim kapacitetom pokazuju da je moguće, primjećujemo ih sve više i na čelnim pozicijama, ali i kroz organizaciju kod mlađih kolega, budućih lidera. Iako nisu savršeni u svakom pogledu, otvoreni su, rade na sebi i dijele sljedeće karakteristike: 



Vizionar koji spaja, suradnik i partner

Za održivo poslovanje je prije svega potrebno vizionarstvo. Hrabrost i dosljednost. Zašto je tome tako?

Održivost je svakodnevica poslovnog svijeta - tržište, kupci, zaposlenici i regulatori nameću tempo promjena, no ipak put tranzicije nije uvijek pravocrtan i čvrst. Krajnji rezultat koji donosi održivo poslovanje ne ide na kratki rok, za postizanje vidljivih utjecaja, proći će nekoliko godina i više od jednog mandata predsjednika uprava. A svaka godina poslovanja stavlja svoje zahtjeve pred članove uprava, ambiciozne ciljeve i očekivanja dioničara. Kako pomiriti te dvije težnje – kratkoročne ciljeve i rezultate i dugogodišnju viziju? Što je to što će „držati“ nekog lidera u provođenju ideje održivog poslovanja? Vizionarsko vodstvo. Ono koje se usredotočuje na stvaranje vizije budućnosti i inspiriranje drugih da je ostvare. Uključuje postavljanje jasnih ciljeva, stvaranje osjećaja svrhe i angažmana kolega. Lideri vizionari daju odgovor na pitanje što se može i treba napraviti danas kako bi kompanija i društvo bili tu i sutra. Gdje još ima prostora za poboljšanje? Koja se rješenja i prilike javljaju u okviru ESG-a? Traži se od svih promjena perspektive, a u lideru osoba koja je tu promjenu (u svojoj glavi) već prošla i sposobna je kroz nju provesti i druge.



Agent of change - lider koji vodi organizaciju kroz promjenu

Vizija je tek prvi korak, jer i najbolje ideje bez realizacije ostaju samo ideje. Ili krenemo s provedbom, a onda nas pute zaustave brojne prepreke, pa se ideja polako razvodni ili čak i raspline. Kao oblak.

Održivo poslovanje traži promjene na svim razinama organizacije, od komunikacija s interesnim skupinama i motiviranja zaposlenika do prilagodbe poslovnih procesa i usklađivanja prema regulatornim zahtjevima. Da bi sve to bilo izvedivo, trebamo čvrsto upravljati promjenama, ali još važnije je posjedovati set vještina koji timu pomažu u prevladavanju individualnih barijere, strahova i motiviranju što dovodi do željenih rezultata. Empatija, sposobnost da sagledamo pozicije drugih, aktivno slušanje, davanje i primanje feedbacka, donošenje odluka, a onda u tom procesu kroz liderski storytelling prikazati ideju budućnosti: slika toliko živa da nadahnjuje svakoga da je želi postići.



Autentično vodstvo – svjesnost o sebi i drugima

Kad smo autentični imamo snagu da budemo svoji, prepoznajemo vlastite vrijednosti, strasti, snage i slabosti, te da takvi kakvi jesmo inspiriramo i vodimo.

I dok autoritarni vođa proizlazi iz hijerarhije - ja sam šef, tj. zato radiš kako ja kažem, autentično vodstvo znači da iako sam na mjestu direktora gradim otvoren odnos s timom, baziran na povjerenju i suradnji. Vjerujem u svoj tim, podržavam ga, donosim odluke usklađene s timom, ali preuzimam odgovornost za greške i neuspjehe. Autentičnost u ESG tranziciji, znači da se održivošću ne bavimo iz pomodarstva, reda radi ili PR-a, već su poslovne odluke definirane liderovim osobnim moralnim kompasom.


Vodstvo, gdje je lider prvenstveno čovjek koji se prema svima odnosi jednako, s poštovanjem i kao prema ljudima, a ne brojevima, gdje je na prvom mjestu zajednički, a ne osobni interes, gdje se za svih primjenjuju isti kriteriji, je vodstvo koje budi nadu, optimizam i potiče da budemo bolji. A upravo to je ono što je potrebno u današnjem svijetu.


Pitamo se jesu li lideri spremni za izazove ESG doba, a odgovor leži u sposobnosti vođenja organizacije kroz održivu transformaciju. Razvoj vlastitog kapaciteta koji naglasak stavlja na kako vodim tim, više nego na što znam i radim, na ideju bolje budućnosti i razvoj, više nego na rast, ono je što će trajni pozitivan utjecaj na društvo, okolinu i dugoročnu održivost kompanije. A dobra vijest je da ako se potrudimo, svi možemo raditi na sebi da postanemo ESG lideri.




Tekst je nastao u suradnji Sanje Petek Mujačić s časopisom Zaposlena.






hauska i partner
  • Facebook
  • LinkedIn
bottom of page